Het feest van samen zijn

Kerst? Daar heb ik helemaal geen tijd voor. Daarnaast ook geen zin in. Familie, samen zijn, liefde.. Daar wil ik helemaal niet aan denken. Klussen en doorgaan. Zo moest mijn kerst er dit jaar maar eens uitgaan zien.

De dagen voor kerst was ik ziek geworden. Ik had evengoed een hele dag geklust met mijn zeer handige zus. Bekaf en dus lekker naar bed! Tot half 2… Vanaf toen vrijwel niet meer geslapen omdat mijn mopje dus ook ziek was geworden. De combinatie ziek en moe werkt niet erg goed op je emoties. Ik heb me weer dagen vreselijk gevoeld.  Zo alleen, zo leeg en zo vernederd. Niks waard. Elke keer als ik uit een dal klim hoop ik dat ik me zo nooit meer zal voelen. Maar toch val ik nog geregeld terug in de wanhoop. Het liedje van Marco Borsato, Margherita verteld het erg mooi. Tuurlijk kende ik het liedje al. Maar het was gewoon zo’n liedje als alle andere. Maar nu voel ik het door mijn hele lijf. Ik zing en speel hem mee met mijn gitaar en op de één of andere manier geeft het me rust. Om het uit te spreken en te zingen.

Ik was moe en nog half ziek dus naar de kerk wilde ik niet. Toch voelde dit zo niet goed. Het alleen naar binnenlopen was voor mij al een drempel en een rede om niet te gaan. Toen besefte ik me dat ik moest doen wat mij gelukkig maakt. En daar valt de kerstnachtdienst onder. Ik ben gegaan! En wat was het mooi en fijn.
Mijn ( voormalige) schoonfamilie was er ook en ik ben bij hen gaan zitten. Het was fijn ze weer te spreken en te zien. En man wat mis ik ze.. Ik kreeg een dikke knuffel met de woorden: we houden van je.. Ik ben niet alleen mijn man kwijt maar ook de helft van mijn familie. Natuurlijk houd je nog contact maar…… toch word alles anders en zo’n knuffel voelt dan wel heel fijn.

De rest van de kerst ben ik met mijn dochter bij mijn familie geweest. Het was een mooie kerst zoals van ouds. Zo’n kerst waar mijn ex nooit zin in had, en wat ik zo gemist heb. Ik heb hem gemist. Ik had gewild dat we het samen konden vieren. Maar ik besef ook dat de kerst zoals ik hem graag vier, met hem nooit had gekund.

De kerst zoals ik het vroeger vierde met mijn familie wil ik mijn dochter ook graag mee geven. Het feest van familie, samen zijn en liefde…

Plaats een reactie